0
Posted 21/03/2011 by Wade Wilson in Comics

The Spider #1 mini-review

Ik heb zonet mijn allereerste Moonstone comic (bekend van superheld the Phantom red.) gelezen, namelijk The Spider #1 ons gebracht door schrijver Martin Powell (Death Siege of the Frankenstein Legion) en tekenaar Pablo Marcos (Red Sonja). Goede, ouderwetse pulp die Chromium zal doen watertanden omdat het vol loopt van de nostalgie saus. Het was doelbewust dat ik een comic uitkoos van een publisher waar ik geen eerdere leeservaring mee had en dan nog eens een personage en genre waar ik amper iets van af weet. En soms wordt zo’n gokje al eens beloond.

The Spider is een gemaskerde vrijbuiter uit de jaren dertig die opereert vanuit New York. Hij hanteert een nogal bloederige, meedogenloze vorm van gerechtigheid. In het dagelijkse leven is hij miljonair en criminoloog Richard Wentworth en als The Spider een van de gevaarlijkste mensen ter wereld. In zijn studietijd vermoorde hij ooit een crimineel en schilderde in diens bloed een spin op zijn hoofd. Later zou hij naar Tibet reizen om te leren hoe zijn lichaam naar zijn wil te buigen. Verveeld met het miljonairsleven duikt hij in New Yorks criminele leven tijdens de drooglegging en al snel vindt men criminelen dood terug met een spin op hun hoofd getekend. Wentworth wordt bijgestaan door een Sikh vriend die heilig gelooft in zijn zaak en zijn verloofde Nita. Ooit werd the Spider nog geciteerd als een van de inspiraties voor de creatie van het personage Batman en de enigste pulpheld destijds die beïnvloed werd door zijn strijd tegen onrecht.

En deze comic is waarlijk doordrenkt met deze pulpinvloeden. De jonkvrouwe in nood, de gladde held, de snel voorbijgaande verhaallijnen, flitsende wapens, kogels die in het rond vliegen, bloed overal, noem maar op. Ondanks dat het een leuk boekje is, komt het niet over alsof je als schrijver veel moeite moet doen om dit verhaal neer te pennen. Sterker nog, het verhaal moet het vooral hebben van haar grimmige, ouderwets ogende maar prachtige tekenstijl. Het is dan ook deze stijl die lezers ertoe zal aanzetten om de volgende issue te kopen. Maar denk nu niet dat ik negatief sta tegenover het verhaal! Het is een zeer vermakelijke comic voor de man of vrouw die eens iets anders wil lezen dan een verhaal over een superheld met cape en bijhorende spandex kostuum. Dit valt je al meteen op wanneer The Spider zijn vermomming aantrekt en met twee pistolen in de hand uit zijn auto springt. Dit is meer een soort van Punisher avant-la-lettre ondanks zijn gelijkenissen met Bruce Wayne.

Het moeilijkste aan deze comic is: “wie raad ik hem aan?”. Al zeker aan alle pulp en Spider fans onder jullie. Voor de rest zou ik zeggen als je eens iets nieuws wil proberen of een terugblik wil naar wat je grootvader ooit ergens op een donker kamertje zat te lezen om zichzelf de stuipen op het lijf te jagen: koop dan deze eerste issue van de nieuwe The Spider reeks en je zult aangenaam verrast worden. Langs de andere kant kun je ook zwaar teleurgesteld worden.