0
Posted 15/03/2011 by Lav in Comics

Review: Secret Six – Six Degrees of Devastation

“Take half a dirty dozen…and you get the Secret Six”

Minder gekend is minder geliefd? Niet noodzakelijk, een comic met B-helden wil niet zeggen dat het gepaard moet gaan met tweederangsverhalen. Gail Simone toont dit perfect aan met de manier waarop ze Secret Six aanpakt. Simone kneedt personages die op het eerste zicht oppervlakkig overkomen om in waardige karakters en haalt hun potentieel naar boven.

“Secret Six: Six Degrees of Devastation” start een nieuwe ongoing waarbij nieuwe lezers gemakkelijk kunnen instappen (zonder de voorhistorie van Villains United en Birds of Prey: Dead of Winter te kennen). De groep Secret Six bestaat uit zes excentrieke schurken met hun eigen waarden en moraal. Ideaal voor lezers die niet alleen maar helden willen die binnen de lijntjes kleuren maar toch ook geen schurken met een ijskoud hart in de hoofdrol willen.
Ook al zullen misschien niet alle personages u even bekend zijn en er veel gebeurtenissen aan vooraf gingen, worden alle belangrijke dingen die je moet weten duidelijk gemaakt zodat je zonder problemen kan volgen.

Het verhaal start met slechts 5 leden van het team; Scandal, dochter van de onsterfelijke Vandal Savage en lief van Knockout. Hoewel het volle potentieel van haar krachten hier niet echt duidelijk is, is ze een waardige vechtster. Knockout, een voormalige Female Fury afkomstig uit Apokalips, is niet altijd op de hoogte van menselijke gewoontes wat soms tot vreemde situaties kan leiden. Ze is zeer dodelijk met haar superkrachten en zal maar zeer moeilijk sterven dankzij haar kracht om snel te genezen. Rag Doll, Peter Merkel Jr, zoon van de originele Rag Doll en een zeer verontrustend persoon op sociaal vlak. Zo had Rag Doll bijvoorbeeld een dichte band met een Parademon (één van de soldaten van Apokolips die Darkseid gebruikt). Wanneer deze overleed hield Rag Doll zijn opgezette lichaam in zijn slaapkamer en blijft er nu nog met praten alsof de Parademon nooit echt gestorven is. Deadshot, Floyd Lawton, bij de meeste lezers wel gekend als een vijand van Batman die voornamelijk werkt als een huurmoordenaar. Hoewel Floyd een onethische rotzak kan uithangen, is hij tegelijker tijd ook een leuk personage en lijkt hij toch een hart te hebben. Floyd bewandelt steeds de fijne grens tussen compassie en koude brutaliteit. En Catman, Thomas Blake, een personage dat veel ups and downs heeft gekend in zijn verleden maar door Gail Simone weer in volle eer wordt hersteld. In tegenstelling tot andere schurken lijkt Thomas wel een groter gevoel voor morele waarden te hebben.
Hun avontuur begint met een missie in Noord Korea maar na afloop worden al gauw verschillende leden onverwacht aangevallen. Naarmate het verhaal vordert zullen ze de 6de positie door de Mad Hatter laten invullen (allen wel gekend als een schurk van Batman met een ziekelijke fascinatie voor het personage in Lewis Carroll’s boek, Alice’s Adventures in Wonderland).

Gail Simone is een goede schrijfster die vaak niet genoeg erkend is. Ze moet zeker niet onderdoen voor een markt die voornamelijk mannelijk geörienteerd is. Simone is, net zoals de vrouwelijke hoofdrollen in haar verhalen, evenwaardig aan haar mannelijke tegenhangers.
Ze speelt met humor, brutaliteit en seksualiteit in de onderlinge relaties en het verleden van de personages. Simone’s aandacht gaat vooral naar het karakter van de personages wat het verhaal interessant maakt en waardoor we sympathie krijgen voor personages die niet zwart-wit denken en ook niet altijd de juiste keuzes maken.

De acties in de tekeningen van Brad Walker zijn vloeiend en aangenaam om te lezen. Walker zal vele mannen hun mond wel doen opentrekken bij de scene waar Knockout uit de douche stapt (maar wat tegelijkertijd je ook wel met een vreemd gevoel de vraag stelt of Knockout niet alle anatomische eigenschappen van een vrouw op aarde heeft of dit gewoon kwestie van censuur is).

Nog meer Secret Six?
Voor de liefhebbers, de lopende reeks is ondertussen al in meerdere trade paperbacks gebundeld