0
Posted 10/03/2011 by Timaeus in Comics

Review: Superboy #5

Het leven van Kon-El of beter bekend als Conner Kent is lange tijd woelig geweest. Hij heeft zichzelf opgeofferd om de wereld te redden in Infinite Crisis, hij is opnieuw tot leven gebracht om Superboy-Prime te verslaan en sindsdien heeft hij geen tijd gehad om even stil te staan en terug van het leven te genieten. Wie anders dan Geoff Johns wierp zichzelf op de uitdaging om Superboy opnieuw tot rust te brengen en van zijn nieuwe kans op leven te laten genieten in de voortzetting van de legendarische titel Adventure Comics. In deze review gaat het echter niet over Adventure Comics (zeker een leesbeurt waard), maar over diens opvolger Superboy.

In Superboy #5 gaat de hoofdbrok van het verhaal over de race tussen Kid Flash en Superboy. Deze race is een duidelijke verwijzing naar de talrijke races die Flash en Superman hebben gehouden, met als laatste deze uit Flash: Rebirth. Superboy en Kid Flash racen natuurlijk niet zomaar, ze doen het voor een goed doel. In de vorige avonturen in Superboy is het kleine stadje Smallville getroffen door massaal veel schade die het gevolg was van de talrijke gevechten tussen Superboy en slechteriken zoals Parasite en Poison Ivy.

De race blijft echter maar een decor waarvoor deze issue zich afspeelt. De werkelijke bedoeling van schrijver Jeff Lemire (bekend van Vertigo’s Sweet Tooth) is om de huidige situatie in Superboy te schetsen voor nieuwe lezers, maar ook om een paar hints te geven naar de toekomstige verhaallijnen. Voor een ongoing die pas 5 issues ver is, is dat wel heel vroeg om een dergelijke issue uit te geven en het is dan ook een serieuze vertraging voor de verhaallijn. Waar Lemire wel in uitblinkt, is dat hij de interne strijd van Conner goed weergeeft. Conner probeerde bij zijn terugkeer te onthaasten en normaal te leven, maar sinds hij terug is, heeft hij zijn relatie met Cassie Sandsmark, alias Wonder Girl, op de klippen zien lopen en lijken supervillains zijn leven maar ook het leven van de mensen die hij wil beschermen, steeds zwaarder te maken. Lemire gebruikt de aanwezigheid van Kid Flash om Conner deze problemen te laten uiten en er in typische Bart Allen stijl Kid Flash erop te laten reageren. Deze scene toont dat Lemire deze personages begrijpt en dat belooft veel goeds voor de volgende issues.

Voorlopig moeten we het doen met enkel wat vreemde verschijningen van Phantom Stranger, een oude man die weinig goeds voorspelt en tenslotte Lori Luthor die het wachten op haar redder Superboy opgeeft en zelf haar eigen toekomst wil maken. En wie wint de race? Dat laat ik over aan jou, de lezer, om te ontdekken!

Koop deze issue op