0
Posted 09/03/2011 by Wade in Comics
 
 

Movie to comic : Batman Mask of the Phantasm

Vandaag maak ik voor jullie de vergelijking tussen een (animatie)film en de comic die hier op gebaseerd is, een movie-to-comic review als het ware. Net zoals in de vorige “Welcome to the Family” wil ik het met jullie hebben over Batman (fanboy much Wade? ^^), over de animatie film “Batman: Mask of the Phantasm” uit 1993 (de comics dateert van 1994) om exact te zijn. Maar Wade, waarom deed je dit niet gewoon in je vorige “Welcome to the family” hoor ik jullie denken. Een te verwachten vraag met een simpel antwoord: ik wil hier de overgang van animatiefilm naar comic vergelijken en dit hoorde dus niet thuis in deze categorie.

Deze post kun je dus beschouwen als zowel een review als een vergelijking van comic en animatiefilm. Het leek me gewoon interessant om het eens andersom te doen (dus geen vergelijking van een comic aangepast voor het kleine scherm) vermits “Batman: The Animated Series” reeds bewezen heeft dat een animatieserie een comic kan beïnvloeden. Om enkele voorbeelden te geven, de introductie van Joker Toxin en Harley Quinn. Misschien ook even vermelden dat Phantasm een gastoptreden had in de laatste aflevering van seizoen twee van “Justice League Unlimited”.

Laten we beginnen met je het plot te vertellen van deze film en dit proberen zonder iets te spoilen:

Een jonge Bruce Wayne draagt een zware last op zijn schouders, de last van een belofte die hij maar niet lijkt te kunnen nakomen. Op een dag bezoekt hij het graf van zijn ouders en hij hoort iemand praten. Uit nieuwsgierigheid gaat Bruce kijken en hij ziet een jonge vrouw tegen een graf praten. Ze merkt hem op en de twee geraken aan de praat en er ontstaat een romance tussen Bruce en de roodharige Andrea. In het heden zien we een nieuwe gemaskerde vigilante opduiken in Gotham City die het opneemt tegen bepaalde criminele elementen van de stad. Maar integendeel tot Batman zijn de Phantasm zijn ideeën over gerechtigheid niet zo nobel en laat hij enkel lijken achter. Het duurt niet lang vooraleer Batman de schuld krijgt van deze moorden en op onderzoek moet om zijn naam te beschermen terwijl hij achterna gezeten wordt door zowel de politie als de Joker.

De film wist het donkere en grimmige gevoel van “Batman: The Animated Series” naar een nog hoger en duisterder niveau te brengen. Zo zie je voor de eerste keer dat de Joker iemand doodt met zijn Joker toxin en zijn de actiescènes gewelddadiger en bloediger. De kogels vliegen bij wijze van spreken in het rond net als de vuisten en tanden. Voor de verhaallijn hebben schrijver Alan Burnett en regisseur Bruce Timm enkele elementen geleend uit de strips “Batman: Year Two” en “Batman: Year One”. Zo zie je door middel van flashbacks gedeeltes van hoe Batman aan zijn queeste begonnen is, een van zijn eerste reddingsacties als gemaskerde held en de iconische scène waarin hij in de Batcave staat met zijn trouwe butler Alfred en voor de allereerste keer het Batman kostuum aantrekt.  Er wordt gelukkig niet teveel gebruik gemaakt van deze flashbacks zodat ze niet storend overkomen. Men heeft duidelijk aandacht besteed aan het correcte moment om ze te gebruiken zodat ze een aanvulling zijn op het verhaal en je meer te weten komt over de verscheidene personages. De eerder vermelde iconische scene en ook de verschijning van een figuur die verdacht veel op de Joker lijkt maar dan zonder make-up zijn hiervan duidelijke voorbeelden. Deze figuur is vermoedelijk een verwijzing naar het Jack Napier personage dat nadien de Joker werd in de eerste Batman film van Tim Burton en geweldig vertolkt door Jack Nicholson. De soundtrack leunt aan bij die van “Batman: The Animated Series” maar toch heeft het een andere feel, donkerder en tegelijkertijd heroïscher. Hetzelfde creatieve team van BTAS zat duidelijk ook achter deze geweldige animatiefilm maar toch deed de film het destijds slecht aan de box office. Bruce Timm en zijn team hadden de film oorspronkelijk bedoeld als het einde voor hun animatiereeks en wilden hem dus rechtstreeks op video uitbrengen. De studio daarentegen had hier andere ideeën over en gaf Timm en zijn team slechts acht maanden om de film af te krijgen en in de zalen te doen verschijnen. Na een twee weken verdween “Batman: Mask of the Phantasm” van het witte doek maar heeft inmiddels wereldwijd zijn fans bereikt via VHS en DVD. Persoonlijk vind ik dat het een mooi en toepasselijk einde voor de Batman saga van Bruce Timm had geweest, maar het kon een summum hebben bereikt moest Timm zijn oorspronkelijk plan zonder tijdsdruk hebben kunnen uitvoeren.

Hier heb je alvast de offciele trailer moest je deze film nog niet gezien hebben:

De comic heeft voor een of andere reden Kelley Puckett (die later Cassandra Cain als Batgirl en Connor Hawke als de tweede Green Arrow zou introduceren ) als schrijver en niet Alan Burnett. Hierdoor wijkt de comic lichtjes af van de film maar niet qua verhaallijn. Tijdens het lezen van deze comic viel het me op dat het geheel enorm gehaast overkomt waardoor vele scènes eigenlijk totaal niet meer werken en hun waarde verliezen. Zo loopt Batman op een gegeven moment sporen te zoeken van Phantasm op een kerkhof en ineens zonder aanleiding staat hij voor het graf van zijn ouders. Ook de iconische scene waarin Bruce Wayne voor het eerst de cowl van Batman opzet verliest hier al zijn waarde. Mike Parobeck (El Diablo, Batman Adventures) volgt tamelijk goed de tekenstijl die toegepast werd in de animatiefilm maar de opstelling van bepaalde frames zorgt er weer voor dat de scènes hun waarde verliezen. Al bij al is het leuk om deze comic eens te lezen maar een aanrader is het zeker niet. In plaats daarvan zet je je best in een luie zetel met een goede zak chips en een koud glas Ice Tea en geniet je maar van de film zelf ;)

Comments

comments


Wade

 
avatar