0
Posted 04/03/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Black Widow – Deadly Origin

Sinds Scarlett Johansson in Iron Man 2 in de huid en het nauw aansluitende uniform van S.H.I.E.L.D. agente Natalia Romanov, ook gekend als de Black Widow, kroop heeft het personage twee miniseries gekregen. In Black Widow & the Marvel Girls beleeft ze enkele avonturen met vrouwelijke superhelden uit het Marvel Universum waaronder She-Hulk en Black Widow: Deadly Origin dat ik hier vandaag voor jullie ga reviewen, maar allereerst ga ik iets dieper in op het personage zelf.

Black Widow werd geboren als Natalia Alianovna Romanova in Stalingrad in de USSR. Toen ze nog een kind was, verloor ze haar beide ouders in een brand en werd haar leven gered door Ivan Petrovich die nadien zou fungeren als een soort van surrogaat-vader voor haar. Nadien wordt Natasha ingeschreven in het Black Widow Ops programma waar ze getraind wordt in gevechtsport en allerhande spionagetechnieken in de zogenaamde Red Room Facility. Onder haar trainers bevinden zich onder meer Logan, de man die later Wolverine zou worden en de Winter Soldier, een gehersenspoelde Bucky Barnes die later Captain America zou worden en met wie ze een relatie begon. Uiteindelijk zou Romanova overlopen naar de Verenigde Staten voor verschillende redenen waaronder haar liefde voor de boogschutter Hawkeye, een crimineel die superheld werd.

Ik had nog niet echt iets gelezen in verband met het personage ondanks dat ik haar altijd tamelijk intrigerend vond dus toen ik de kans kreeg om deze Black Widow: Deadly Origins te lezen en te reviewen, nam ik deze dankbaar aan. Doordat ik geen eerdere ervaring had met het personage kan ik jullie dus ook verzekeren dat je geen echte voorkennis nodig hebt om dit verhaal te kunnen volgen en om er ten volle van te genieten.  Voor ik verder ga met de review geef ik jullie even (kort en zonder spoilers) het plot van deze miniserie mee:

Al sinds ze een klein meisje was, werd de Russische Natalia Romanova getraind om een dodelijke geheime agente te worden voor de toenmalige Sovjet Unie onder de codenaam: Black Widow. Gedurende haar toch wel redelijk chaotische leven van spionage en verraad heeft ze slechts één constante in haar leven gekend: haar relatie met Ivan Petrovich, de raadselachtige man die haar leven redde en haar opvoedde als zijn dochter. Wanneer het mysterieuze “Icepick Protocol” opeens het leven van haar geliefde vaderfiguur opeist, beseft Natalia dat de prijs en de gevaren van haar reeds gevaarlijke werk nogmaals hoger komen te liggen en dat iedereen waar ze ooit iets om gaf nu gevaar loopt.

art van Raney

Zoals ik reeds zei, zorgt schrijver Paul Cornell (Dark Reign: Young Avengers, Dark X-Men en momenteel hoge toppen scherend met Action Comics) ervoor dat je niet echt een goede dosis voorkennis van het personage nodig hebt om van de comic te genieten. Het belangrijkste dat je moet weten is, is dat ze afkomstig is uit Rusland en getraind is als spionne. Dat is het volgens mij zo’n beetje, de rest wordt duidelijk naarmate het verhaal vordert. Toen ik het boek vast nam was ik enigszins teleurgesteld dat het zo dun is en het verhaal leest eigenlijk vrij traag maar dan op een positieve manier. Ik bedoel dat Cornell op geen enkel moment het verhaal probeert op te jagen. Ook speelt het psychologische aspect van Black Widow een enorm grote rol naast het uiteindelijke verhaal. Cornell neemt de lezer als het ware mee op een ontdekkingstocht door het verleden van Romanova en onthult de lezer dingen die het personage zelf niet eens wist. Het toffe hieraan is dat de lezer die gelijktijdig ontdekt met het personage zelf. Toch is het moeilijk hier veel over te zeggen zonder een groot deel van het verhaal te spoilen. Zo staat de interactie tussen Romanova en haar “vader” Petrovich en diens motivaties en verlangens eigenlijk vrij centraal. Soms word er hier eventjes van afgeweken en richt Cornell zich weer tijdelijk op de relaties tussen Black Widow en haar voormalige minnaars Daredevil, Hawkeye en Tony Stark en die tussen haar en Bucky Barnes in het verleden en in de toekomst.

Deze Black Widow: Deadly Origins heeft twee tekenaars, namelijk: Tom Raney (Dark Reign: Hawkeye, Thor vol 2) en John Paul Leon (Logan: Path of the Warlord, The Further Adventures of Cyclops and Phoenix).

art van John Paul Leon

Mijn eerste gedachte was dat Marvel het weer leuk had gevonden om twee verschillende tekenstijlen in een verhaal te gooien zoals ze tegenwoordig maar al te graag doen. Maar nu hebben ze echter eens iets verstandig gedaan: Raney heeft het eigenlijke verhaal geïllustreerd terwijl John Paul Leon in stond voor de flashbacks en herinneringen van personages die af en toe op duiken in de mini serie. Vermoedelijk om verwarring bij de lezer te vermijden of niet steeds te moeten zeggen: “Dit is een flashback.” Wat de reden ook was, het werkt enorm goed (zie afbeeldingen bij deze review). Toch spreken de illustraties van Tom Raney mij meer aan dan de soms ouderwets en dan weer cell shaded overkomende stijl van John Paul Leon, er zit meer consistentie in de stijl van Raney. Alhoewel ik bij hem dan weer af en toe de indruk had dat Black Widow er op de ene pagina veel jonger uit ziet dan op de andere pagina. Dat alles maakt de tekenstijlen die beide mannen toepast echter niet minder goed, zelfs de soms ouderwets overkomende stijl van Leon past bij het verhaal: het gaat hier om flashbacks in het oude Sovjet Rusland en vele pagina’s doen een beetje denken aan propaganda-afbeeldingen wat ik persoonlijk een leuke toets vond. De verschillende covers en variant covers die je verspreid over de hardcover terug vindt en de sketches op het einde van het verhaal zijn dan ook een vrij leuke extra. Zeker omdat je ze kan vergelijken met hoe Black Widow in het verleden reeds werd getekend door haar biografie helemaal aan het einde van deze mooie hardover te lezen. En laat me zeggen dat ze er vroeger echt niet uit zag en een raar uniform droeg.

In alle eerlijkheid: tegenwoordig kan weinig dat men bij Marvel nog uitbrengt me zelfs lichtjes bekoren maar hun mini-series zoals deze uitstekende Black Widow: Deadly Origins en het eerder gereviewde Deadpool Pulp, zijn min of meer echte pareltjes. Het voordeel is ook dat je deze hardcover gewoon zonder enige voorkennis van het personage kan kopen en ten volle zult genieten van het verhaal. Me dunkt dat dit dus voor fans van het personage een nog veel beter verhaal is om te lezen.