3
Posted 22/01/2011 by Steven in Comics

Dragon Ball Review part 1

Dragon Ball is al jaar en dag een begrip in de manga wereld. De reeks, geschreven door Akira Tokiyama, was na de eerste release aan het eind van de jaren ’80 al een hitwonder in Japan. Son Goku en vele andere personages zijn uitgegroeid tot ware iconen in de Japanse cultuur. Ook buiten Japan is de reeks nog steeds enorm populair. Dit komt merendeels doordat de reeks ook omgezet is in een anime, waardoor het verhaal toegankelijk werd voor een veel breder publiek. De boeken en de anime zijn in zeer veel talen vertaald.  Het gevolg van de populariteit van de reeks is dat er een ware Dragon Ball franchise is ontstaan, gaande van zeer gangbare zaken zoals beeldjes en games tot de meest bizarre dingen zoals een Son Goku Robot.

Hoe komt het nu dat deze reeks zo legendarisch is geworden?  Op deze vraag zal ik proberen een antwoord te bieden. Omdat de reeks al zo lang loopt, is het zeer moeilijk om de gehele reeks in één review te bespreken. Belangrijk is te onthouden dat de manga reeks Dragon Ball heet maar dat deze door de animeserie worden ingedeeld in 3 grote stukken. Dragon Ball, Dragon Ball Z en Dragon Ball GT.  Ik baseer mij voor de review op deze indeling, waarbij Dragon Ball Z in verschillende delen zal verschijnen. Het is onvermijdelijk dat ik om het verhaal te vertellen een aantal spoilers zal neerpennen. Laat dit je vooral niet weerhouden om deze reeks te ontdekken.

In den beginne. . .

Dragon Ball begint met de kleine Saiyan Son Goku, die aankomt op de planeet Aarde. De Saiyans zijn een ras van gewelddadige, mensachtige buitenaardse wezens, die erop uit zijn om het gehele universum te veroveren. Zij wonen op de planeet Vegeta en verkopen de veroverde planeten. Son Goku (Saiyannaam: Kakarot) wordt als baby naar de Aarde gestuurd, met een voorgeprogrammeerde missie: het veroveren van de Aarde. De capsule met de kleine Son Goku wordt gevonden door een oudere man, Gohan. Hij adopteert de kleine Son Goku als zijn eigen zoon en probeert hem als mens op te voeden. Dit verloopt zeer moeizaam omdat Son Goku zeer koppig en wild is. Een omkeerpunt is wanneer dat de kleine Goku naar de volle maan kijkt. Net als alle Saiyans werd hij geboren met een staart. Deze staart laat Saiyans tranformeren in geweldadige apen, de Oozaru’s.

Goku and Chichi (his wife)

Son Goku verplettert in Oozaru-vorm zijn adoptievader en dreigt de hele planeet te vernietigen. Hij kalmeert echter en komt ten val op zijn hoofd.Daardoor vergeet hij zijn missie, en wordt meer en meer menselijk. Hij wilt sterker worden en gaat gevechtsport beoefenen bij Master Roshi. Hier ontmoet hij Krillin, die van dan af zijn beste vriend zal worden. Hij ontmoet gedurende de periode van zijn training ook andere, belangrijke personages zoals Tien en Chiazou, Yamcha en Oolong. Het verhaal verloopt nog een hele tijd verder en eindigt met één van de belangrijkste gebeurtenissen in de hele franchise. De zoon van de door Goku verslagen Piccolo Daimao, Picollo Jr. verschijnt ten tonele en  is uit op wraak. Hij daagt Son Goku uit tot een ultiem gevecht voor het wereldkampioenschap…

Kenmerkende elementen

Zowel de anime als de mangareeks puilen uit van de absurde slapstick humor. Dit is kenmerkend voor de stijl van Toriyama. Zelfspot, magistrale oneliners en humoristische intermezzo’s maken dat Dragon Ball bijzonder goed leest/kijkt. Oorspronkelijk was de reeks enkel bedoeld voor jongens van lagere school leeftijd, maar de humor blijkt vele mensen daarbuiten aan te spreken.

Daarnaast is het verhaal ook zeer goed geschreven. Hier is wel een verschil op te merken tussen de anime en de manga. De animereeks lijkt sommige situaties langer te willen rekken dan nodig, waardoor de kijker vaak het oorspronkelijke verhaal uit het oog verliest. Dit gegeven komt ook terug in Dragon Ball Z. Toch kijkt/leest het verhaal als een trein en is er voldoende spanning in verwerkt. Daarnaast zijn er ook vele open vragen, waarop je op dit punt in de reeks nog geen antwoord hebt gekregen. Toriyama heeft dit bewust gedaan omdat hij zo insteken had naar het vervolg van de Dragon Ball serie (Dragon Ball Z).

Besluit

Ik besluit met te vermelden dat Dragon Ball een zeer toegangkelijke manga is. Nieuwkomers kunnen zonder problemen de boeken vastpakken en de verhaallijn meevolgen. Die hards kunnen zich dan weer eindeloos doodlachen met humor die alomtegenwoordig is. De tekenstijl van Toriyama is vrij eenvoudig maar leent zich perfect tot het verhaal. Soms oogt het erg chaotisch, en is het wennen om keer op keer je hoofd te moeten draaien om een bepaalde zin netjes te lezen. Op zich is hoeft dat geen bezwaar te zijn tijdens het lezen.  Waar ik mij wel een beetje aan erger is dat er een bijzondere doorgedreven censuur is op de oorspronkelijke reeks. De soms absurde humoristische situaties of bloederige taferelen zijn bijgewerkt om de jonge (westerse) kijkertjes/lezers niet te veel te shockeren. Vooral in de anime is dit toegepast, waardoor bepaalde delen die in de manga belangrijk zijn in de anime niet voorkomen. Daarom raad ik als volwassene aan om de ongecensureerde versie van de manga te lezen. Zo kan je de hele sfeer van Dragon Ball echt beleven.