1
Posted 17/11/2010 by Malkavian in Comics

Review: The Walking Dead – Book Six

The Walking Dead : Book Six

The Walking Dead : Book Six

Normaal geef ik bij een review een korte introductie over de serie en de setting waarin het zich afspeelt, maar ik denk dat zoiets overbodig is voor ‘The Walking Dead‘. Deze serie heeft de voorbije maanden al enkele keren in de spotlight gestaan op Brainfreeze en op tal van andere plaatsen. Dat heeft vooral te maken met de TV Serie die op momenteel uitgezonden wordt in de States.

Deze hardcover verzamelt de volledige 6de jaargang van de reeks (#61-72). Na de ingrijpende gebeurtenissen uit de vorige delen hebben de overlevenden een nieuw doel voor ogen dankzij Dr. Eugene Porter. Porter was betrokken in wetenschappelijk onderzoek door de overheid en hij beweert dat hij hierdoor weet wat de oorzaak is van de zombie uitbraak. Volgens hem moeten ze naar Washington DC waar ze niet enkel in veiligheid zouden verkeren maar waar hij ook een waardevolle bijdrage zou kunnen leveren aan de oplossing op de zombieplaag.

Onderweg worden ze door onbekenden op een efficiënte manier als wild opgejaagd. De reactie van de groep op deze bedreiging is wat ‘The Walking Dead’ zo’n prachtige serie maakt. Het bewijst nogmaals dat het niet zomaar een zombie survival reeks is, maar een heuse spannende psychologische thriller waar toevallig zombies in voorkomen.

Come Alone?

Op het einde van dit volume komen onze overlevenden voor de tweede maal een gesloten gemeenschap tegen. Hier vinden we geen tweede Governor die met een ijzeren vuist en zieke geest de plak zwaait, maar de zeer vriendelijke Douglas Monroe. De gemeenschap probeert te leven zoals voor de uitbraak van de Zombies: spelende kinderen die Halloween vieren en mensen die ‘s avonds de hond uitlaten. Een surrealistisch beeld in een wereld die overrompeld is door ondoden. Onze groep overlevenden staat enorm sceptisch tegenover de nieuwe “gelukkige” gemeenschap door de belevenissen met The Governor die nog heel vers in het geheugen liggen. Maar het plaatje klopt, het lijkt zelfs utopisch goed te kloppen. En dat zorgt voor onrust bij de groep, ze kunnen het moeilijk vatten dat in een wereld vol ellende zoiets nog mogelijk is.

The Walking Dead

The Walking Dead

Ik heb echt genoten van de interactie tussen de personages, hun reacties en, als je de serie al van bij het begin volgt, hoe ze evolueren. Dit is op een zeer realistische wijze neergezet, als je natuurlijk in je achterhoofd houdt dat ze een helse reis achter de rug hebben. Robert Kirkman & Charlie Adlard geven op een sublieme manier weer hoe het inzicht van de kinderen beïnvloed wordt door hun gewelddadige leefwereld. Het vervagen van normen en waarden werd zeer knap in beeld gebracht, alsook hoe de groepsleden elk op hun manier omgaan met de situatie en de problemen die ze tegen komen.

‘The Walking Dead – Book Six’ is een zeer goede verderzetting van een prachtreeks. Haal hem onmiddelijk in huis want je gaat er geen moment spijt van krijgen. Als je toevallig ‘The Walking Dead’ nog niet aan het lezen bent dan moet je dat zeker doen. Het is voor mij één van de beste lopende reeksen van het moment en dit volume bewijst het opnieuw.