6
Posted 07/11/2010 by Cassidy in Comics

Review: All-Star Batman & Robin The Boy Wonder HC Vol.1

In opvolging van Lavs The Dark Knight Returns bespreking, doe ik nu de review van zijn “prequel” ‘All-Star Batman & Robin The Boy Wonder’. Maar voordat ik begin aan deze review wil eerst nog wel iets verduidelijken want er is blijkbaar (vooral voor beginnende lezers) nogal wat verwarring rond deze trade. Dit verhaal speelt zich namelijk NIET af in de gewone Batman tijdlijn, net zoals The Dark Knight Returns.

Het bevindt zich in zijn eigen continuity genaamd het “Dark Knight Universe”  dat momenteel bestaat uit volgende verhalen:

• Batman: Year One
  • All-Star Batman & Robin The Boy Wonder
  • Spawn/Batman
  • The Dark Knight Returns
  • The Dark Knight Strikes Again

Dit verhaal is net zoals alle verhalen in de Dark Knight Universe-continuity geschreven door Frank Miller (‘Sin City’, ‘Daredevil’) en is vrij extreem naar Batman maatstaven. Batman is in dit verhaal namelijk erg brutaal en sadistisch aangelegd en steekt quasi continu de draak met alles en iedereen. Het plot voelt erg overdreven aan mede door het herhalen van tekst (‘Dick Grayson. Age twelve’) en de eerder genoemde brute karakterisatie van Batman. Fans die het liefst zo weinig mogelijk veranderingen willen zien aan het personage blijven daarom ook beter zo ver mogelijk weg uit de buurt van ‘All-Star Batman & Robin’.

All Star Batman & Robin The Boy Wonder

Een controversiële Batman.

De trade handelt over het ontstaan van Dick Grayson als Robin en daarbij logischerwijs ook zijn allereerste kennismaking met Batman. Bij deze ontmoeting werd Batman-geschiedenis geschreven dankzij een wel heel speciaal beeld. (Of dit ten goede of ten slechte is bepaal je best zelf.) Door Batmans haast psychopatische gedrag en de ogenschijnlijke “ontvoering” van Dick Grayson komen Superman, Wonder Woman, Green Lantern en Plastic Man bijeen om de situatie te bespreken. Dit leidt tenslotte tot een grappige confrontatie tussen een volledig geel geverfde Batman en een zichtbaar zwaar geïrriteerde Hal Jordan.

Wat wel nog belangrijk is om te weten is dat het hele ‘All-Star Batman & Robin’-verhaal nog niet is afgerond. Miller en Lee zullen pas in Februari de resterende 6 issues releasen maar dan wel niet meer onder het All-Star label. De reeks noemt vanaf dan Dark Knight: Boy Wonder.

Jim Lee, die eerder al de tekeningen verzorgde voor ‘Batman: Hush‘, keert terug en komt weer opzetten met zijn gedetailleerde tekeningen die dankzij inkleurder Alex Sinclair op indrukwekkende manier tot leven komen. Met name het beeld van de Batcave dat je zal moeten openvouwen om het in zijn volle glorie te kunnen aanschouwen was uitstekend (gotta love the robot T-rex).

Ik raad het boek aan maar je moet het verhaal wel met een korreltje hele pot zout nemen. Ook moet je in gedachten houden dat het een alternatieve kijk op old Bats is en dat het hele All-Star-verhaal nog niet gedaan is. Als je je hier over kunt zetten dan zal je wel van de comic kunnen genieten. Bat-puristen zijn bij deze dus nogmaals gewaarschuwd dat dit echt wel Batman op speed is.