2
Posted 16/10/2010 by Wade in Comics
 
 

Review : The Rise of Apocalypse

The Rise of Apocalypse brengt ons het origin story van niemand minder dan een van Marvels meest gevaarlijke villains: Apocalypse. Het neemt ons terug naar een lang vergeten tijd vijfduizend jaar in het verleden: Egypte. Terry Kavanagh (Gambit, The Rampaging Hulk) en zijn verhaal wordt prachtig getekend door o.a. Adam Pollina (Witchblade: Inifinity, X-Men: Zero Tolerance) en sfeervol ingekleurd door door Christian Lichtner (Deadpool Classic, Youngblood).

Ik moet eerlijk toegeven dat deze namen me weinig zeggen en dat ik pas met onderzoek te doen voor deze review doorhad dat ik ooit de Gambit reeks van Kavanagh aan mijn broer cadeau gedaan heb. Op zich ook een redelijk donkere reeks en ook al is ze me bijgebleven, Kavanagh’s naam was ik vergeten. De man kan nochtans een goed verhaal vertellen. Shame on you Wade.

De tekenstijl van Pollina en het ingekleurde werk van Lichtner sluiten mooi aan bij het verhaal van Apocalypse. De tekeningen geven zo’n beetje een antiek gevoel als het ware. Toch is het duidelijk dat het hier niet om een meesterlijk verhaal gaat van epische proporties maar een entertainend verhaal dat ons meer wilt vertellen over de mysterieuze eerste mutant Apocalypse.

Zijn verhaal begint met een kleine en enorm bijgelovige stam genaamd Akkaba. Er wordt een monsterlijke baby geboren met een grijzige huid en blauwe lippen. De mensen van de nederzetting verstoten het kind en dumpen het ergens in de woestijn. Baal, de leider van de nomadenstam gekend als Sandstormers, verwoest de nederzetting in zijn zoektocht naar de baby. De andere Sandstormers vragen hun leider om deze mosnter baby te doden maar Baal weet dat hem een groot lot te wachten staat. Hij noemt hem En Sabah Nur (de eerstgeborene) en voedt hem op als was het zijn bloedeigen zoon. Met de wetenschap dat hij op een dat zijn vijand Pharao Rama-Tut zal verslaan. Niet wetende dat hij een van de weinigen is die het pad zal bepalen voor de bedreiging gekend als Apocalypse.

Op zich een vrij basic verhaalt maar toch biedt de comic haar lezers meer dan je eerst zou denken. Niet alleen de goed uitgewerkte verhaallijn maar er staan enkele pareltjes in getekend van onder meer de sfinx en enkele andere Egyptische monumenten alsook van een aantal fictieve tempels en gebouwen. Het is raar om Apocalypse aan te moedigen maar de schrijver slaagt er in om op zijn minst af en toe bij de lezer een gevoel van sympathie op te wekken voor het personage. Zo is er bijvoorbeeld de scene waar hij afscheid moet nemen van Baal, de enigste die hij heeft dat iets voor hem betekend en die ook om hem geeft.

Als je deze mini reeks neemt voor wat het is, een ontspannend verhaal dat je meer wilt vertellen over de mysterieuze Apocalypse en waarom ie doet wat doet, dan is dit daadwerkelijk een aanrader. Verwacht je hoogwaardige literatuur en min of meer een belangrijke boodschap dan is dit zeker niets voor jou. Maar ik denk dat zelfs als het verhaal je niet boeit, de soms indrukwekkende art toegepast voor dit verhaal je nog steeds kunnen boeien.

Comments

comments


Wade

 
avatar