0
Posted 22/09/2010 by Cassidy in Comics

Review: Batman & The Monster Men + Batman and The Mad Monk

Batman & The Monster Men

Batman & The Monster Men

Batman’s eerste confrontaties met de soorten schurken waar hij niet op voorbereid was vinden plaats in de reeks genaamd: Dark Moon Rising. Deze reeks geschreven en getekend door Eisner Award winnaar Matt Wagner (Grendel, Sandman Mystery Theatre) is verdeeld in 2 verhalen, respectievelijk Batman & The Monster Men en Batman and The Mad Monk.

Deze verhalen spelen zich ongeveer één jaar af nadat Bruce Wayne besloot om misdaad te bestrijden als de ” Batman “. Hierdoor zien we nog een vrij naïeve Batman die gelooft dat hij op niet al te lange termijn de misdaad in Gotham City definitief kan stilleggen door op gestructureerde wijze de georganiseerde misdaad te bestrijden en dit door o.a. hun drughandel stil te leggen. Hieronder zal ik iets dieper ingaan op het verhaal van ieder deel waarna ik uiteindelijk mijn mening zal geven over de hele reeks.

Batman & The Monster Men

Hierin krijgt Batman het voor het eerst aan de stok met Professor Hugo Strange en zijn genetisch gemanipuleerde ” monster men ” die de smaak van mensenvlees goed te pakken hebben gekregen en zich blijkbaar vooral richten op Gotham’s criminele gemeenschap. We komen ook te weten dat in  Bruce Wayne’s vroege Batman carrière hij een vriendin  had die niet op de hoogte is van zijn andere ” leven “.

Batman and The Mad Monk

Batman and The Mad Monk

Batman and The Mad Monk

Na Batman’s buitengewone avontuur in Batman & The Monster Men duikt er al gauw een nieuwe zaak op voor wereld’ s beste detective. Er worden namelijk lichamen gevonden waarbij de doodsoorzaak  ten gevolge is van een bijtwonde in de hals en het bijkomende bloedverlies. Betekent dit … dat er een vampier te werk is ? Batman moet zich nu dan ook haasten want zijn vriendin is misschien wel het volgende slachtoffer.

Als ik de boeken apart bekijk dan concludeer ik dat Batman & The Monster Men de betere van de twee is. Maar ik raad beide verhalen omdat het uiteindelijk tot een fijne afsluiting komt. Leuk in deze reeks zijn de knipoogjes van schrijver Matt Wagner naar andere verhalen in de Batman mythologie, een mooi voorbeeld hiervan is het korte shot met Harvey Dent wiens gezicht gedeeltelijk gehuld is in de duisternis en de verschijning van de allereerste Batmobile. Op het artwork valt weinig aan te merken behalve dat het soms een beetje ” simpel ” lijkt, toch stoort dit het verhaal niet omdat de stijl erg lijkt op degene die werd gebruikt voor de  Batman Animated Series uit de jaren 90.

Conclusie: Beide verhalen zijn toegankelijk genoeg voor nieuwe Batman lezers en de (subtiele) knipogen naar andere Batman verhalen zullen voor de ” Bat-veteranen ” erg vermakelijk zijn.  Daarom raad ik deze Dark Moon Rising reeks dan ook met een warm hart aan.

8/10