7
Posted 21/09/2010 by Koen in Comics
 
 

10 topreeksen van het moment.

Als vers aangeworven comic-preacher op Brainfreeze wil ik met mijn tweede post de nog lopende reeksen opsommen die mijn geeky hartje wat harder doen kloppen. Zeer subjectief natuurlijk. Zo zullen titels als ‘Green Lantern’ en ‘Conan’ ontbreken doordat ik bij deze nog een grote inhaalbeweging te maken heb. Het staat je natuurlijk vrij om hieronder kanttekeningen te plaatsen bij mijn lijstje.

ULTIMATE SPIDER-MAN (Bendis) Cart

Als prille dertiger en stripfanaat zette ik mijn eerste stappen in de wereld van Noord-Amerikaanse beeldverhalen via deze titel. Aangespoord door de eerste Spider-Man-verfilming begon ik aan deze Spinneman-reeks. ‘Ultimate Spider-Man’ bevat geen zuivere hervertellingen van oude Marvel-verhalen maar herinterpretaties waarbij verhalen totaal veranderd worden (soms aangepast aan de hedendaagse realiteit) en de personages in veel gevallen een gans nieuwe verschijning krijgen en ook andere eigenschappen worden toegedicht. Ik kon me geen betere introductie tot de wereld van comics bedenken.
Vanaf dat Staczynski de pedalen kwijt geraakte bij Amazing Spider-Man werd ‘Ultimate’ de beste Spider-Man-titel op de markt hoewel ‘Amazing’ thans ook weer hoge toppen scheert met grote namen als Marc Guggenheim, John Romita Jr., Joe Kelly, Mark Waid, Barry Kitson en anderen.

FEAR AGENT (Rick Remender) Cart

De Fear Agent in kwestie is Heath Huston, een tegen zichzelf pratende whiskey zuipende Texaan die na de invasie van moeder aarde werkt als huurling, buitenaardse bedreigingen vernietigend om zijn verslaving en zijn ruimteschip gaande te houden. Tijdens zijn avonturen moet hij rekening houden met het soort bedreigingen die we kennen van oude SF-films : blubbermonsters, vernietigende robots, octopus-achtige allesvreters, … Fear Agent is verdomd intelligent gemaakte fun met hoog pulpgehalte. Met momenten is het ook serieuzer van toon, met filosofische overpeinzingen en kritiek op de mensheid.
Deze titel past nog nipt op de lijst want eind november eindigt ze met de 32ste issue ofwel het laatste deel van de zesde story–arc.

POWERS (Bendis-Oeming) Cart

‘Powers’ behandelt de belevenissen van 2 agenten, Deena Pilgrim & Christian Walker, die moeten vooral moordzaken oplossen waarbij mensen met superkrachten zijn betrokken.
Als je een Powers-bundel openslaat valt vooral op hoe schijnbaar simpel de gestileerde tekeningen van Michael Avon Oeming zijn en dat zou je kunnen misleiden. De ganse reeks baadt in een crime-noir-sfeer op smaak gebracht met een hero-comics-sausje.
Het resultaat is één van de beste comics ooit gemaakt die steeds beter lijkt te worden.

DAREDEVIL: THE MAN WITHOUT FEAR (diversen) Cart

In november 1998 was er de herlancering van Daredevil met ‘Guardian Devil’ door Kevin Smith en Joe Quesada. Hierna beleefden we een opeenvolging van prachtige verhaallijnen door team-ups van toptalenten als Bendis/Maleev en Brubaker/Lark. Dit is samen met ‘Ultimate Spider-Man’ de superhelden-reeks van Marvel die de laatste 10 jaar aanhoudend sterk bleef. De reeks heeft sinds het overnemen van de schrijfpen door Andy Diggle eind vorig jaar een verrassende nieuwe richting ingeslagen die leidt naar de cross-over ‘Shadowland’. I’m in for the ride hoewel velen momenteel de wenkbrauwen fronsen bij de recente aankondiging dat Black Panther vanaf issue 513 de schoenen van Daredevil zal vullen in de hertitelde reeks “Black Panther: The Man Without Fear”.

THE WALKING DEAD (Kirkman/Adlard) Cart

Robert Kirkman focust zich vooral op de relaties tussen zeer herkenbare mensen (het zouden je buren, je familie of je collega’s kunnen zijn) die in een totaal verwoeste en door zombies bevolkte wereld moeten zien te overleven en overeen te komen. Wat de auteur hier presteert is van een buitengewoon hoog niveau en retespannend. Verwacht u aan redelijke heavy zombie-shit!
De eerste 6 issues zijn getekend door de fantastische Tony Moore maar deze gaf wegens te hoge werkdruk de fakkel over aan Charlie Adlard die sedertdien een sterk duo vormt met Kirkman.
Op 31 oktober (Halloween) zal de eerste jaargang van een getrouwe televisiebewerking zijn première beleven op de Amerikaanse zender AMC.

LOCKE & KEY (Hill/ Rodriguez) Cart

Na een gruwelijk incident verhuist de weduwe Nina, met haar 3 kinderen naar Lovecraft Country (Massachusetts) om bij haar schoonbroer te wonen in Keyhouse, een statig landhuis, waar ze haar verdriet zal trachten te verwerken met de nodige liters kwaliteitswijn. Bode, de jongste van het gezin, een dromerig lief jongetje doet fantastische ontdekkingen in het huis van zijn oom.
Joe Hill is de zoon van Stephen King en “Locke & Key” is zijn debuut als stripauteur. Het eerste deeltje, dat uitkwam op 20 februari 2008, was uitverkocht op de eerste dag van release en zoals ‘The Walking Dead’ zal ook deze reeks omgezet worden in een televisieserie voor Fox Television.
Bij griezelverhalen gebeurt het vaak dat je te maken hebt met een cliché-verhaal gevuld met karikaturen (wat soms ook wel eens tof kan zijn), maar dit is hier duidelijk niet het geval. De personages zijn fantastisch goed uitgewerkt, alles voelt zo reëel aan,…
Rodriguez’ tekeningen zijn waarlijk subliem. Hill’s personages zijn perfect tot leven gebracht en hij weet de horror op een niet gruwelijke maar zeer effectieve manier op papier te zetten.

B.P.R.D. (meerdere artiesten maar dan toch vooral Arcudi/Davis) Cart

Het ‘Bureau for Paranormal Research & Defense’ is een team van specialisten met unieke vaardigheden die de wereld moet beschermen tegen occulte, paranormale of buitennatuurlijke bedreigingen.
Deze reeks is een spin-off van ‘Hellboy’ en wordt best aangevangen nadat je de eerste twee bundels van de hoofdreeks achter de kiezen hebt. In tegenstelling tot wat me aanvankelijk niet mogelijk leek is B.P.R.D. beter dan ‘Hellboy’ vanaf TPB #3 “Plague of Frogs” : het tempo, de spanning, de terreur, de humor, de dialogen,… en dan zijn er die akelige illustraties van Guy Davis die de lezer nog lang na lezing door het hoofd zullen spoken.

THE GOON (Powell) Cart

‘The Goon’ is een zware jongen die in zijn levensonderhoud voorziet via illegale zaakjes, gaande van dranksmokkel tot afpersing. Zijn stad lijdt sinds de komst van de ‘Zombie Priest’ onder een ware zombieplaag. Samen met zijn handlanger, de kleine maar hevige Franky, rekent hij af met deze zombies alsook medegangsters, vismonsters, reusachtige reptielen, enz.. Dit levert onvoorspelbare over-the-top-situaties op die meermaals op de lachspieren werken. Maar de heerlijk absurde humor wordt ook aangeleverd via de geflipte dialogen of de magistrale karikaturale tekeningen.
De tekenstijl van Powell alsook de setting van de strip (jaren 30) doet wat denken aan Will Eisner, maar dan met een flinke injectie van allerhande monsters die uit B-films lijken te zijn weggelopen… en vooral veel humor met een vette knipoog.
Er komt volgend jaar een digitale animatiefilm van ‘The Goon’, geproduceerd door niemand minder dan David Fincher (Se7en, Fight Club, Alien³,…) en geschreven door Eric Powell zelf.

SCALPED (Aaron/Guéra) Cart

Het verhaal speelt zich af in het (fictieve) Prairie Rose-Indianenreservaat in South Dakota waar na een afwezigheid van 15 jaar Dashiell Bad Horse terugkeert. Hij slaagt er vlug in om het aan de stok te krijgen met de plaatselijke zware jongens. Bad Horse wordt door Red Crow, stamhoofd en eigenaar van het plaatselijke casino, ingelijfd bij de plaatselijke ordehandhavers…
Het is een donkere vertelling rond drugs, mensenrechten, moord, afpersing, tradities, geheimen. Alle personages blijken iets te verbergen en niet altijd op de juiste manier te handelen…zoals het ook in het echte leven is natuurlijk, hierdoor wordt deze reeks vaak vergeleken met de televisieseries van HBO (Sopranos, Six Feet Under, enz..)
Dit was voor Jason Aardon de bevestiging van zijn enorme talent na zijn sterke debuut ‘The Other Side’. Hij speelde meteen mee in de eerste klasse. De authenticiteit van het verhaal wordt versterkt door de donkere tekeningen van de Spanjaard R.M. Guéra, die hiermee zijn eerste stappen in de Amerikaanse comics-wereld zette en hoe…

ECHO (Terry Moore) Cart

Terry Moore is een enorm sympathieke kerel die (zoals Jeff Smith en Dave Sim) in eigen beheer publiceert. Met ‘Strangers in Paradise’ had hij al een immense stripklassieker op zijn palmares. Het hoofdpersonage in ‘Echo’, Julie, is op een dag getuige van een mysterieuze ontploffing boven het natuurgebied “Moon Lake”. De neerslag die erop volgt zorgt ervoor dat haar leven nooit meer hetzelfde zal zijn.
Ondanks the thema is dit toch typisch Moore : de personages komen enorm levensecht over en bepaalde confrontaties doen me denken aan de beste momenten van ‘Strangers in Paradise’. Ook zien we af en toe die cartooneske knipoogjes.
Prachtige zwart/wit tekeningen, interessante personages, sterke dialogen, spanning, avontuur, … wat verlangt een striplezer nog meer ?

Comments

comments


Koen

 
avatar
Notorious comic geek – Brugge