0
Posted 01/09/2010 by Cassidy in Comics

Review: The Punisher Born MAX

Punisher Born

The Punisher Born

” If you think payback’s bad ” — ” You haven’t met Frank Castle. ”  Het is het jaar 1971 de oorlog in Vietnam loopt langzaam af vanwege de alsmaar toenemende gesneuvelde troepen en meer en meer protest van het thuisfront.  Toch zijn nog er veel troepen gestationeerd in het land zoals in de Valley Forge Basis die gelegen is vlak tegen de grens met Cambodja. Hier ” sterft ” Frank Castle en wordt The Punisher geboren.

We zien het verhaal vanuit het standpunt van Stevie Goodwin die in Kapitein Frank Castle’s peloton zit. Dit peloton is het enige peloton van de basis dat nog patrouilleert in de omgeving, in contact komt met vijandelijke troepen en over het algemeen zich eigenlijk nog nuttig bezig houdt. Ieder van hen heeft dan ook zijn eigen motivatie om met het peloton mee te gaan bv. om een collectie scalpen aan te leggen. Stevie verlangt er duidelijk naar om zo snel mogelijk terug te keren naar huis om niet te worden zoals al de andere jongens die praktisch een verslaving hebben gekregen aan al het geweld. Zo ook Frank Castle die blijkbaar niet wilt dat de oorlog stopt.

Garth Ennis (Preacher, The Boys) schrijft een ronduit fenomenaal verhaal rond Frank Castle’s periode in Vietnam, dit  jaren voor de dood van zijn gezin waarna hij zijn kruistocht tegenover iedere crimineel begint. Ennis zorgt er daarnaast nog voor dat we Stevie Goodwin’s afschuw voelen tijdens het verhaal dankzij zijn innerlijke monologen die vaak doen terug denken aan Chris Taylor, Charlie Cheen’s personage in de film Platoon die overigens  ook een aanrader is. De tekenaar van dienst, Darick Robertson (The Boys) portretteert de Vietnam oorlog zoals hij in de realiteit ook was: smerig, vuil en vooral zo rauw dat het bloed er nog uitloopt ook.

Conclusie: Ik kan deze comic niet hard genoeg aanraden dit zowel voor mensen die het eigenlijke begin van The Punisher willen kennen of voor mensen die een harde maar eerlijke kijk willen op de oorlog in Vietnam. Oh en het MAX label staat voor een goede reden op de cover, deze comic is namelijk alles behalve geschikt voor kinderen en/of mensen die gevoelig zijn voor bloed en gore.

10/10