1
Posted 02/08/2010 by Malkavian in Comics
 
 

Neil Gaiman bezit nu ook Dark Age Spawn, Tiffany & Domina

Al jaren liggen Todd McFarlane en Neil Gaiman in conflict met elkaar. Al jaren zijn ze het er niet over eens, wie nu de rechten heeft over bepaalde personages uit het Spawn Universum. Tot nu.

Angela

Angela

Jaren geleden in Spawn #9 was Neil Gaiman een gast-schrijver in de beginnende reeks. Neil Gaiman kwam met het idee van Medieval Spawn, een Spawn in ridder outfit en Angela, een engel die op Spawns jaagt en Cagliostro, de mysterieuze dakloze. Het was een zeer leuk verhaal dat meer liet zien van de geschiedenis van de HellSpawns. Todd McFarlane gebruikte de personages later zelf nog meerdere keren. Angela werd zelfs een hoofdpersonage in de Spawn reeks. Medieval Spawn en Angela waren enorm populair dus McFarlane’s gewijs kwam er ook speelgoed, T-Shirts enz van deze personages. Maar Neil Gaiman kreeg daar geen royalties voor, dus kwam het tot een rechtzaak. Deze werd door Gaiman gewonnen in 2002.

Maar daar bleef het niet bij want McFarlane had ondertussen al enkele andere personages gemaakt die inzelfde lijn  waren dan de personages van Gaiman. Dark Age Spawn en de Engelen Tiffany & Domina. Neil Gaiman vond dat hij voor die personages ook royalties moest krijgen. Dus werd er een 2de rechtzaak gestart voor de andere personages. Deze is vrijdag afgerond en de uitspraak was opnieuw in het voordeel van Neil Gaiman.

Enkele uitspraken van de Rechter :

Dark Age Spawn

Dark Age Spawn

The two characters are similar enough to suggest that either Dark Ages (McFarlane) Spawn is derivative of Medieval (Gaiman) Spawn or it is the same character to which plaintiff owns the copyright.

Much as defendant tries to distinguish the two knight Hellspawn, he never explains why, of all the universe of possible Hellspawn incarnations, he introduced two knights from the same century. Not only does this break the Hellspawn “rule” that Malebolgia never returns a Hellspawns to Earth more than once every 400 years (or possibly every 100 years, as suggested in Spawn, No. 9, exh. #1, at 4), it suggests that what defendant really wanted to do was exploit the possibilities of the knight introduced in issue no. 9. (This possibility is supported by the odd timing of defendant’s letter to plaintiff on February 14, 1999, just before publication of the first issue of Spawn The Dark Ages, to the effect that defendant was rescinding their previous agreements and retaining all rights to Medieval (Gaiman) Spawn.)

If defendant really wanted to differentiate the new Hellspawn, why not make him a Portuguese explorer in the 16th century; an officer of the Royal Navy in the 18th century, an idealistic recruit of Simon Bolivar in the 19th century, a companion of Odysseus on his voyages, a Roman gladiator, a younger brother of Emperor Nakamikado in the early 18th century, a Spanish conquistador, an aristocrat in the Qing dynasty, an American Indian warrior or a member of the court of Queen Elizabeth I? It seems far more than coincidence that Dark Ages (McFarlane) Spawn is a knight from the same century as Medieval (Gaiman) Spawn.

Neil Gaiman zei op zijn blog dat hij blij was dat het eindelijk voorbij was. Dat er duidelijkheid is over hoe en wat. En dat beide partijen nu verder konden. De royalties die hij krijgt gaan allemaal naar een goed doel.

Comments

comments


Malkavian

 
avatar
The One & Only Malkavian