0
Posted 29/08/2009 by ugh in Comics

Review: Fury – Garth Ennis

“I am in just the right mood to kill someone”

Toen ik een tweetal jaar geleden mijn eerste stapjes in de wondere wereld der  comics zette, was  de eerste schrijver die extra mijn aandacht trok toch wel Garth Ennis. En dan voornamelijk na het tegenkomen van de geniale reeks ‘The Boys’.

Harde woorden, rauwe beelden, Garth Ennis neemt geen blad voor de mond. En net die schrijfstijl zorgt voor geweld(dad)ige verhalen. Daarom ook dat ik, nadat ik besloten had om mijn kennis van comics uit te breiden, ervoor gekozen heb om verschillende van Ennis’ werken te lezen. Preacher en Punisher MAX stonden hoog op het programma. Fury MAX (TP) hebben we echter zonet gelezen.

In ‘FURY’ toont Ennis ons het verhaal van een overbodig geworden veteraan van de Koude Oorlog, Nick Fury.  Hij heeft een postje gekregen bij het nieuwe S.H.I.E.L.D. dat tot zijn grote ergernis veel te slap en bureaucratisch is geworden. Met heimwee kijkt hij terug op het verleden waar hij zich in een situatie van constante oorlog het beste voelde. Wanneer een oude tegenstander (Rudi Gagarin) zorgt voor een nieuw conflict door het veroorzaken van een oorlog begint hij terug met wat hij het beste doet – doden om een groter kwaad te verhinderen.

Net als in “The boys” zijn er genoeg politiek incorrecte dialogen , is er meer dan genoeg zwarte humor te vinden tussen met bloed overgoten geweld door.  De actie-scènes zijn werkelijk uitmuntend en bouwen op tot een memorabele finale. Dit alles is prachtig gedetailleerd weergegeven door de tekenkunsten van Robertson. Vooral zichtbaar bij de 2 pagina’s grote confrontatie tussen de groep agenten van Fury en het leger van Gagarin. Ik kan echter niet uitsluitend positief zijn over de comic.  Fury’s neefje als slappe side-kick begon mij toch te irriteren naar het einde toe en draagt werkelijk niets bij tot het verhaal. Ook de reus Fuckface vond ik een beetje een vreemde toevoeging, hoewel het voor één onvergetelijke scene zorgt.

‘Fury’ is niet Ennis’ beste werk, maar de snoeiharde actie is zo aanstekelijk en je kan niet anders dan duimen voor de antiheld in het verhaal. Als je hier niet echt voor te vinden bent, of vele scheldwoorden je irriteren dan laat je deze comic misschien best aan je voorbij gaan.

Maar als je reeds fan bent van Ennis’s schrijfstijl of zin hebt in een no nonsense oorlogsverhaal voor volwassen lezers is dit zeker het aanschaffen waard.

>

Nick Fury in actie