0
Posted 20/12/2007 by Malkavian in Comics

Review : Spider-man The Other

Image Hosting by PictureTrail.com

Marvel maakt het de fans van Amazing Spider-Man niet gemakkelijk. Sinds de verhaallijn van “New Avengers”, de tiende bundel, is er geen nieuwe bundel meer geweest maar dat wil niet zeggen dat Spidey met verlof was. Integendeel, er zijn ondertussen verschillende verhalen verschenen die een enorme impact hebben op de toekomst van de spinneman en die dus onmisbaar zijn voor elke fan. De eerste bundel in deze reeks is “The Other” welke eigenlijk een verzameling is van Amazing Spider-Man #525-528, Friendly Neighborhood Spider-Man #1-4 en Marvel Knights Spider-Man #19-22 en die ondanks de samenwerking van verschillende schrijvers (Peter David, Reginald Hudlin en J. Michael Stracynski) en verschillende tekenaars met extreem verschillende tekenstijlen (Mike Wieringo, Pat Lee en Mike Deodato Jr.) één verhaallijn vormt. (Stracynski staat wel gecrediteerd als Story Architect)

Image Hosting by PictureTrail.com

Het boek vangt aan waar de tiende bundel mee eindigt, namelijk Peter die af en toe ervaart dat zijn krachten hem in de steek laten. Uiteindelijk laat hij zijn bloed testen en wordt het duidelijk dat er iets verschrikkelijks mis is met hem waardoor hij eigenlijk niet meer lang te leven heeft. Terwijl hij dit tracht te verwerken wordt Spider-Man achterna gezeten door Morlun (een superparasiet die aast op de levenskracht van Spider-Man) en een nieuwe superschurk genaamd Tracer. In het begin is het de vraag of Morlun of Tracer wel moeite zullen moeten doen om hun doel te bereiken of dat Peter Parker zal sterven nog voor ze de kans hiertoe krijgen. Zonder teveel te willen verklappen draait het verhaal uiteindelijk rond een ganse herdefiniëring van wie Spider-Man werkelijk is.

Op het einde voel je aan dat deze twaalf deeltjes slechts een aanzet zijn van wat er nog zal komen in de volgende Spider-Man-boeken. Het geheel overtuigt niet over de ganse lijn en één bepaalde verandering aan de eigenschappen van Spider-Man is op zijn minst controversieel te noemen. “The Other” had in minder bladzijden kunnen verteld worden en sommige conversaties, vooral deze gevoerd door Mary Jane, komen serieus overbodig over. Het verhaal bevat enkele plotgaten en tegenstrijdigheden en ik vond het vooral spijtig dat we nooit te weten komen hoe Morlun uit de dood is opgestaan alsook het feit dat Tracer een groot vraagteken blijft. Tevens had ik liever gehad dat alles getekend werd door Mike Deodato Jr., welke de meest realistische tekenstijl hanteert.

Desondanks leefde ik wel enorm mee met het verhaal en door de extreme verandering in het personage is het een must voor elke spidey-fan !

Volgende stap : CIVIL WAR

Image Hosting by PictureTrail.com