0
Posted 23/10/2007 by Malkavian in Comics

Review : Ultimate Spider-Man 17 – CLONE SAGA

Ultimate Spider-man

De laatste bundels van Ultimate Spider-Man waren niet bepaald hoogvliegers met als dieptepunten “Deadpool” en “Superstars” (“Superstars” kan ik iedereen afraden). De eerste tien bundels waren serieus sterk waardoor het één van de beste series op de markt was maar de laatste jaren had ik het gevoel dat Bendis niet meer wist hoe straffe verhalen rond Peter Parker te schrijven. Zo “ultimate” was het dus niet meer. Maar….

Ultimate Spider-Man

Na een flink jaar verscheen er uiteindelijk de 17de bundel geïnspireerd op de de ganse kloon-verwikkelingen van Amazing Spider-Man uit de jaren 90 dat uiteindelijk een zootje van jewelste werd. Waar deze miskleun voor Amazing Spidey voor een exodus van lezers zorgde doet Bendis juist het omgekeerde : hij brengt weer een Ultimate Spider-Man van hoog niveau. Nochtans maakt hij het de lezers niet gemakkelijk : een web van intriges, meerdere nieuwe personages (sommigen verrijzen zelfs uit de dood) en de terugkeer van één van Spider-Man’s grootste tegenstanders. Het verhaal zit vol verrassingen en bij elke nieuwe pagina weet je echt niet meer wat te verwachten.

De Ultimate-bundels zijn geen zuivere hervertellingen van oude Marvel-verhalen maar nieuwe interpretaties waarbij verhalen totaal veranderd worden (soms aangepast aan de hedendaagse realiteit) en de personages in veel gevallen een gans nieuwe verschijning krijgen en ook andere eigenschappen worden toegedicht. In deze bundel komt dit meer dan ooit naar voren. In het verleden was ik het niet altijd eens met de wijze waarop bepaalde personages naar het Ultimate-universum werden vertaald (zoals bv. Moon Knight) maar in deze bundel werkt alles wonderwel en toont Bendis dat hij nog steeds een meesterverteller is die erin slaagt zijn lezers in de ban te houden, zelfs met een serie dat gericht is naar een breder publiek. Mark Bagley behoudt de ganse bundel een hoog niveau, zijn gekende gepolijste stijl passend bij de fun-factor van de reeks.

Deze bundel is zeker één van de beste zaken dat Bendis geschreven heeft in de laatste jaren en ik hoop dat hij dit niveau weer zal kunnen aanhouden. Fingers crossed.

Ultimate Spiderman