0
Posted 30/06/2007 by Malkavian in Comics
 
 

Review : Scalped


American loopt vol met ethnische minderheden die door immigratie onderaan de sociale ladder staan en een leven vol geweld, overvallen en drugs kiezen. Over hen zijn er al talloze verhalen geschreven.

The niggers from the Bronx.
De italiaanse maffia .
The hispanics in LA.
De wijd verspreidde white trailer trash.
Maar hoe zit het met de oorspronkelijke bewoners?

Jason Aaron brengt ons met Scalped een loeihard verhaal met een tot nog toe wat onbekendere ethnische groep met een hoog crimineel gehalte vanwege hun marginale leefomstandigheden in de reservaten. Na een paar honderd paar van systematische uitroeiing sloten rond 1960 enkele stammen overeenkomsten met de regering over de soevereiniteit over hun grondgebied en compensatie voor verloren land. Het casino dat de Seminolen in 1979 openden in Hollywood, Florida, was het eerste op indiaanse grond. De staat probeerde de tent te sluiten, maar haalde na een lange rechtsgang bakzeil. De zaak bereidde de weg voor de wet waarmee het stammen in 1988 mogelijk werd gemaakt casino’s te openen. De wet is bedoeld om de armoede in de reservaten te bestrijden; de gokwinsten moeten ten goede komen aan de stam.

Sommige indianen twijfelden of ze zich wel moesten inlaten met casino’s. De blanken hadden immers al genoeg ellende gebracht: eerst alcohol en ziekten, later dood, verderf en deportatie, opsluiting in reservaten en ten slotte een uitzichtloze, schrijnende armoede. En als al zoveel indianen verslaafd waren aan alcohol en drugs, was het dan een goed idee ook nog gokverslaving binnen te halen? Door de casino’s is de collectieve rijkdom fors toegenomen, maar de individuele armoede ook. Een groot deel van de gokkers komt immers uit de reservaten zelf. De casino’s produceren gokverslaving, schulden, huiselijk geweld, criminaliteit, corruptie, georganiseerde misdaad, prostitutie en andere sociale ellende.

Genoeg materiaal dus om ons te voorzien van een stevig crime-fiction van formaat, gevuld met gokken, meth labs en dit alles verwoven met Native American History. We ontdekken algauw dat Aaron een brede waaier van personnages ten tonele brengt.

Daniel “Bad Horse”, een undercover FBI agent die tegen wil en dank wordt te werk gesteld in het reservaat die hij als tiener onvluchtte, schopt vanaf de eerste pagina ongelooflijk veel keet. Hij verloochent en verafschuwt zijn roots maar wordt er telkens weer mee geconfronteerd. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen the good guys en de villians. Zo heb je Red Crow die in de jaren 70 een activist voor de rechten van Native Americans was. Uiteindelijk wordt hij zodanig in de politieke molen meegesleurd, dat de morele keuzes die hem voorgeschoteld worden het heel onduidelijk maken of hij inderdaad de strijd voor zijn reservaat wint of verliest.

(On)bewust heeft Aaron ervoor gezord dat elke comic apart redelijk “self containing” is en daarom gemakkelijk instapbaar is voor elke lezer.

Ik ben alvast een fan van het eerste uur.
De trade is beschikbaar vanaf augustus, voorbestellen kan hier.

Enjoy !!

Comments

comments


Malkavian

 
avatar
The One & Only Malkavian