Review: Captain America – The Winter Soldier

De beste Marvel-prent sinds The Avengers. Goed opgebouwd. Donker, serieuzer, intrigerend. Spectaculaire actiescènes en uitgebreide karaktermomenten.

Minder:

Shaky cam was niet overal nodig. Kon iets meer humor gebruiken. Misschien een tikkeltje te lang.

Marvel’s Star-Spangled Avenger keert terug… en hij is niet alleen in Captain America: The Winter Soldier. Lees hier de Brainfreeze-review, de eerste ter wereld!

by Arno

Looks like you’re giving the orders now, Captain…

Cap-PosterChris Evans pikt voor de derde maal het schild op van Marvel‘s Star-Spangled Avenger in Captain America: The Winter Soldier, de sequel op zowel Captain America: The First Avenger (2011) als The Avengers (2012) en de inmiddels negende film in het Marvel Cinematic Universe. Voor het eerst krijgt een Marvel Studios-film de titel van een welbekende verhaallijn uit de comics mee. Het The Winter Soldier-verhaal uit 2005 is een moderne klassieker en een niet te missen saga geworden voor Marvel’s Captain America-reeks. Kunnen we van de verfilming door Anthony en Joe Russo (You, Me and Dupree) hetzelfde zeggen?

Twee jaar na de slag om New York uit The Avengers, leeft Steve Rogers/Captain America (Evans) in Washington, D.C. en knapt hij allerlei missies op voor de defensieorganisatie S.H.I.E.L.D., samen met o.a. collega-Avenger Black Widow (Scarlett Johansson). Zijn persoonlijk leven als een man buiten zijn tijd is echter niet gemakkelijk en hij heeft moeite zich aan te passen aan de hedendaagse wereld. Ook de strijd tussen goed en kwaad is helemaal niet zo zwart-wit meer als in Captain America’s hoogdagen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het wordt er allemaal niet beter op wanneer de corruptie binnenin S.H.I.E.L.D. groter en groter lijkt te worden, niemand meer te vertrouwen valt, zelfs directeur Nick Fury (Samuel L. Jackson) een doelwit wordt en er een mysterieuze nieuwe vijand opduikt met een wel zeer duidelijke link naar Steve’s verleden: de Winter Soldier (Sebastian Stan)

cap7

Captain America: The Winter Soldier is uiteraard geen rechtstreekse adaptatie van de comic, maar bevat wel de belangrijkste elementen die van dit verhaal zo’n klassieker maakten. Gelijkaardig aan de moderne Captain America-comics geschreven door Ed Brubaker, is de prent een kruising geworden tussen een politieke spionagethriller en een superheldenblockbuster. Het levert een goed in elkaar gestoken, doch misschien iets te lang durende Marvel-prent op. Zeer leuk is dat er hier veel meer aandacht aan Steve Rogers zelf wordt gegeven. In The Avengers werden enkele scènes waarin hij zich aan de hedendaagse tijd probeert aan te passen geschrapt, maar hier voelen we mee met Steve wanneer hij een goeie 70 jaar geschiedenis moet inhalen. Nergens wordt dit beter weergegeven dan in een emotionele scène met een dementerende Peggy Carter (Hayley Atwell), zijn liefdesinteresse uit de eerste film.

De chemie tussen de oubollige Captain America (Evans) en de modernere, meer meedogenloze en pragmatische Black Widow (Johansson) zit eveneens zeer goed. Hetzelfde geldt voor Sam Jackson als een deze keer iets meer kwetsbare, maar daarom niet minder gevaarlijke of geheimzinnige Nick Fury. De nieuwe aanwinst tot de franchise is Sam Wilson, aka The Falcon (Anthony Mackie). Hoe mooi supersoldaat Captain America ook beweegt en vecht, is het waarschijnlijk wel de Falcon die de beste actiescènes krijgt. Mackie geeft een oerdegelijke en trouwe performance als Cap’s langdurige partner en één van de eerste Afro-Amerikaanse superhelden. Wie het iets minder doet is Emily VanCamp als Agent 13/Sharon Carter. Haar personage heeft hier (nog) niet veel om handen, ondanks haar grote rol in de Captain America-mythos.

cap4

Het wemelt van gekende Captain America-vijanden in deze sequel. HYDRA-wetenschapper Arnim Zola keert even terug in een korte cameo die comicbookfans zeker zullen smaken, S.H.I.E.L.D.-agent Brock Rumlow (Frank Grillo) ondergaat hier zijn oorsprong tot Crossbones en we krijgen een kort optreden van Batroc the (not so quite) Leaper. Robert Redford amuseert zich dan weer duidelijk als de corrupte Alexander Pierce, een hoge piet bij S.H.I.E.L.D. en wereldveiligheidsraad.

De villain waar de film naar vernoemd werd heeft echter niet zoveel screen time en men wacht heel lang met de uiteindelijke onthulling, maar de dreiging die van de Winter Soldier (Sebastian Stan) uitgaat is zeer tastbaar. Zijn oorsprongsverhaal werd ietwat aangepast, maar wordt hiermee naadloos in het filmuniversum van Marvel geplaatst. Hij mocht misschien nog wat meer in de film uitgediept worden, maar het is leuk om te zien dat de Winter Soldier zo trouw werd weergegeven en zijn verhaal nog lang niet gedaan lijkt te zijn.

cap3

Captain America: The Winter Soldier is waarschijnlijk wel de meest serieuze en donkere Marvel-film tot hiertoe. Echt heel veel humor is er niet en de meeste grappen en one-liners werden al in de trailers gebruikt. Tegelijk is het ook één van de meest down-to-earth, character driven en realistische superheldenfilms. De actiescènes zijn uiteraard in overvloed aanwezig, maar de film is niet zo’n luchtige rollercoaster als The Avengers-, Iron Man- of Thor-films geworden. Het grote spektakel wordt bewaard voor de derde act (met maar liefst drie S.H.I.E.L.D.-Helicarriers boven de Triskelion). De overige actiesegmenten blijven redelijk beperkt en down-to-earth. Deze zijn zeker niet slecht, al was het gebruik van shaky cam heus niet bij elke actiescène nodig.

cap2

De film is ook de meest rechtstreekse sequel op The Avengers en een directe prequel op The Avengers: Age of Ultron. Als geen ander drijft The Winter Soldier dus het Marvel-filmuniversum voorwaarts. Er is ook heel wat name-dropping gaande, van Iron Man tot Hulk tot zelfs Dr. Strange, alsook een leuke referentie naar Samuel Jacksons rol in Pulp Fiction. Blijf ook zeker zitten tot na de credits, want opnieuw bevat deze Marvel-film twee extra scènes.

Captain America: The Winter Soldier mag dan wel een pak serieuzer en trager opgebouwd zijn dan de voorgaande Marvel-films, dankzij de goed gebalanceerde mix tussen het spionagethriller- en superheldengenre en de uitgebreide karaktermomenten is dit de beste Marvel Studios-prent sinds The Avengers en zeker het voorlopige hoogtepunt uit Marvel’s Phase Two.

Captain America: The Winter Soldier loopt vanaf 26 maart in de bioscoop.

In de Mighty Marvel-traditie, bevat Captain America: The Winter Soldier uiteraard opnieuw iets extra’s na de credits. Het draait deze keer wederom ook niet om één, maar twee scènes. Eén in het midden van de aftiteling en één helemaal op het einde. De beschrijving van beide scènes, kan je in de onderstaande box lezen… Maar opgelet: spoilers!

Captain America: The Winter Soldier post-credits scènes

Scène 1:

Na de val van zowel S.H.I.E.L.D. als HYDRA zien we Baron Von Strucker (Thomas Kretschmann) in zijn ondergronds labo. Zijn mannen hebben de scepter van Loki te pakken gekregen, alsook twee bijzondere gevangenen. Niemand minder dan Pietro Maximoff/Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) en Wanda Maximoff/Scarlet Witch (Elizabeth Olsen). De supersnelle Quicksilver stuitert van de ene kant van zijn cel naar de andere, terwijl Scarlet Witch enkele blokjes stapelt met haar magische krachten. Von Strucker verkondigt dat “The Age of Miracles” nabij is. En daarmee weten we meteen hoe mutanten weleens kunnen worden genoemd in het Marvel-filmuniversum.

Scène 2:

We zien de Winter Soldier incognito de Captain America-tentoonstelling in het Smithsonian museum bezoeken. Hier stuit hij op de informatie rond James Buchanan “Bucky” Barnes. Er speelt dreigende muziek, maar hiermee lijkt de Winter Soldier wel degelijk door te hebben wie hij werkelijk is, wat HYDRA hem heeft aangedaan en dat Captain America de waarheid sprak in hun confrontaties doorheen de film.

About the Author